Як, будучи журналістом, залишатись людиною, - Олена Білозерська

Олена Білозерська зазначає, що всі журналісти повинні залишатись людьми навіть у найскладніші ситуації, а не гнатись за скандальними матеріалами.

Журналісти. Фото: osvita.mediasapiens.ua

"С*ки журналісти! П'ятеро ментів одного хлопчину б'ють, а десять уродів стоять знімають". Щось подібне чули або думали, певно, всі, зазначають Патріоти України з посиланням на Олену Білозерську.

Ніякі аргументи, що професійна етика забороняє втручатися у конфлікт, і що в такій ситуації зняти і показати буває корисніше, ніж особисто набити пику, зазвичай не діють. А деякі кидають камери і лізуть у бійки, і отримують по обличчях і по камерах. Хто засудить? Ніхто.

Мені було легше. Стать і вага комара позбавили мене цієї щоакційної дилеми. Під час усіх київських мордобоїв я була в центрі подій, але виключно з камерою.

Господь створив людей різними, а полковник Кольт зрівняв їхні шанси (с). Почалася війна, і я пішла воювати. Вагалася, чи не піти воєнкором, але... По-перше, відсоток правди, який можна казати журналісту під час війни, критично малий, і мені не схотілось бруднитися. По-друге, на війні за умов грамотної роботи користь від однієї людини з камерою співставна з користю від цілого батальйону - але розуміють це, на жаль, хто завгодно, лише не військові. Коли під час бойових дій вони бачать людину з камерою, їхній перший порух - прогнати її. Причин дві: по-перше, у всіх завжди щось не в порядку, і вони не хочуть, щоб це було зафіксоване і десь спливло. По-друге, журналіст - за замовчуванням людина цивільна, а в інстинкті кожного військового записано оберігати цивільних. Якщо цивільний - ще й жінка, прагнення захистити його зводиться у квадрат. А як надійніше за все захистити людину на війні? А просто - прогнати її звідти, де небезпечно.

(Є ще третя причина - військова таємниця, але про неї, якщо чесно, у наш час мало хто думає. Все одно завдяки безпілотникам супротивник знає все про наші позиції, а завдяки соцмережам - про нас самих).

Отже, коли ти на передку з камерою - на тебе всі дивляться, в кращому разі, як на зайву в даному місці істоту, яка потенційно може спричинити проблеми. А от коли ти, припустимо, зі снайперською гвинтівкою - ти потрібна людина, яку всі люблять і поважають, яку нікому й на думку не спаде проганяти. І якщо ти у перервах між несенням служби, а то й під час, знімаєш фото і відео, це оточуючих не особливо дратує - вважається, що це "для себе". Власне, так воно і є.

Бувають винятки. Одного разу просто під час бою на мене накинулись добровольці з одного з МВСівських підрозділів, яких на фронт не пускають і тому вони воюють нелегально. Я обіцяла, що без їхньої згоди нічого в Інтернеті не з'явиться, і слово дотримала, але ж вони мене не знали, на слово не повірили і ледь не розбили камеру.

З початком війни я не вважаю себе журналістом, але журналіст з моєї голови нікуди не дівся. Вибігаючи якось з палаючої будівлі, у якій детонував БК, я забула про документи, гроші, мобільні телефони і цінне спорядження - прихопила з собою лише зброю і дві свої камери. Далі мене вибухом викинуло з будівлі, побратими шукали і кликали, а я нічого не чула - зате все почула і записала моя гоупрошка, яку я суто пальцями, без участі мозку, примудрилася ввімкнути. Серед мого оточення більше немає людей, які у подібній ситуації ввімкнули би камеру :)

Я солдат без статусу солдата і журналіст без статусу журналіста. Це теж своєрідний статус, в якому мені доволі комфортно. Але буває таке, з чим досі не можу впоратись. Це, передусім, зйомка двохсотих і трьохсотих.

От, буває, виносять пораненого. Хлопці його несуть, є медики поруч, людей вистачає, особисто моя допомога не потрібна. І я беру камеру і знімаю. Знімаю впритул бліде перекривлене обличчя. Рани крупним планом. Стогони болю, кров і крики медиків. Пам'ятаю і встигаю не ловити в об'єктив обличчя тих, що просили їх не знімати.
У ці хвилини мене не луплять по камері лише тому, що не помічають, бо всім не до мене. А сама я себе відчуваю циніком і моральним виродком. Мені хочеться закинути власну камеру у дальні кущі.
Але ж не закидаю, і навіть не вимикаю. Спокійно продовжую зйомку і думаю при цьому, що це і є справжня війна, яка має бути зафіксована, і що потім, якщо пораненому сутужно прийдеться, я з його згоди виставлю це відео в Інтернет, і люди, побачивши ЦЕ, пришлють йому гроші на лікування або на протез. Чесне слово, так і думаю, навіть якщо бій ще триває, а поранений кричить і стогне.

Через кілька днів, а іноді - через кілька годин, а іноді - через кілька років усі раптом починають шукати фото і відео, яке дивним, непостижимим чином виявляється лише у мене.

А буває навпаки, і часто - не вмикаю камеру, щоб не спровокувати агресію. Потім шкодую. Завжди.

Опублікував: Ярослав Степанов
Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Оце уявлення Кулеби еталонної українки? У соцмережах захейтили створений МЗС цифровий аватар Вікторію за типово негроїдні риси

четвер, 2 травень 2024, 0:55

Модель, що слугувала прототипом аватара обурена расистськими, як на її думку, випадами. Критики ж творіння МЗС обурені, що державне відомство геть відкинуло красу притаманну співвітчизницям, згідно загальноприйнятій самоідентифікації. Соцмережами прон...